• 013 -16 30 30

Nya A-traktorkrav skall öka säkerheten

2022-11-01

Krav på bilbälte och vinterdäck. En tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar. Transportstyrelsen föreslår idag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer i en redovisning till regeringen.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.

En fråga som analyserats är en höjning av den konstruktiva hastigheten, från dagens 30 km/tim till 40 km/tim. Men Transportstyrelsens slutsats är att hastigheten bör vara oförändrad. De främsta orsakerna till det är de ökade trafiksäkerhetsrisker en höjning skulle innebära och den oroväckande olycksutvecklingen.

Transportstyrelsens förslag i korthet

  • Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
  • Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
  • Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
  • Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
  • Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
  • Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
  • Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
  • Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
  • Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Förslagen bedöms sammantaget leda till förbättrad trafiksäkerhet.
Även om Transportstyrelsens bedömning är att hastigheten i dagsläget inte bör höjas håller myndigheten ändå upp dörren öppen för en förändring i framtiden.

Till rapporten: Uppdrag att utreda regler för A-traktorer

Olycksstatistik A-traktorer 2016-2021 (Excel-dokument)

Diagram över olycksutvecklingen för A-traktorer 2016-2021 (png-format)

Informationen kommer från Transportstyrelsen.

För mer information, kontakta Altea AB.

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå