Center mot arbetslivskriminalitet startar i Stockholm
Nu öppnar ett center mot arbetslivskriminalitet i Stockholm. Det är landets sjätte center, där Arbetsmiljöverket och åtta andra myndigheter jobbar tillsammans för att motverka brott i arbetslivet.
Arbetslivskriminalitet ökar och vi myndigheter behöver fortsätta att utveckla våra metoder för att komma åt de oseriösa företagen från flera håll.
Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet i samarbetet mot arbetslivskriminalitet. I arbetet deltar Arbetsförmedlingen, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten.
Centret öppnar i Polisens lokaler. Sedan tidigare finns fem center mot arbetslivskriminalitet, i Umeå, Uppsala, Örebro, Göteborg och i Norrköping. Planen är att starta det sjunde och sista centret i Malmö den 1 december.
Kriminella i den organiserade brottsligheten använder företag som sina brottsverktyg för att komma åt bidrag och på andra sätt fuska sig till det som de inte har rätt till. Vi riktar därför våra kontroller mot företag i de branscher som vi myndigheter tillsammans har analyserat och där vi ser att riskerna för arbetslivskriminalitet är störst. Sedan 2018 har Arbetsmiljöverket deltagit i drygt 11 000 gemensamma myndighetskontroller. Det har bland annat lett till att drygt 1 100 företag har fått betala eller riskerar att få betala sanktionsavgifter på sammanlagt cirka 61 miljoner kronor.
Här finner Ni mer information.
Informationen kommer från Arbetsmiljöverket.
För frågor eller information, kontakta Altea AB.