Nytt tillståndsregister för explosiva varor
Den 8 juli togs ett nytt nationellt tillståndsregister för explosiva varor (NATEV) i bruk. Syftet är att registret ska försvåra tillgången till sprängmedel för illegal användning. Registret gör det möjligt att kontrollera vem eller vilka som har tillstånd gällande explosiva varor i Sverige och om det är giltigt.
Fördelarna med registret är att kommuner och tillståndsgivare kommer kunna se information om vilka tillstånd som utfärdats i andra kommuner.
NATEV möjliggör också en förenklad samverkan mellan kommuner och myndigheter. Registret kan komma att bli ett viktigt verktyg för Polismyndigheten i arbetet med att motverka organiserad brottslighet.
Registret tas i bruk i två steg
Den 8 juli öppnades registret upp för kommuner, räddningstjänstförbund och MSB. I samband med detta träder ett antal nödvändiga lagändringar samt nya föreskrifter i kraft.
Den 8 oktober beräknas all information finnas tillgänglig i NATEV. Då bedöms registret kunna vara i drift för bland annat Polismyndigheten och enskilda handlare.
Vem ska ha behörighet till registret?
NATEV är till för kommuner, myndigheter och handlare av explosiva varor. Det är personer som i sin yrkesroll har ett behov av att snabbt kunna få fram uppgifter gällande tillstånd för explosiva varor som kommer ges behörighet till registret.
I NATEV finns information från redan beslutade tillstånd avseende explosiva varor. Allt talar för att föreståndare, deltagare och personer med betydande inflytande (PBI) också ska läggas upp i registret, men hur detta ska gå till är fortfarande inte klart.
I regeringens regleringsbrev för MSB 2023 ges myndigheten i uppdrag att utveckla ett nationellt tillståndsregister för explosiva varor. Uppdraget ska redovisas under 2025.
Här finner Ni mer information om NATEV.
Informationen kommer från MSB.
För frågor eller information, kontakta Altea AB.